1974 Dejlige dage i Østrig

Jyderup Realskoles 9. klasse med 24 elever er vendt hjem fra otte dejlige dag i Østrig under ledelse af lærerparret Hildegard og John Larsen samt lærer Fru Gerty Frederiksen,
og om turen beretter Yvonne Keller bl.a.:

Hele Danmark havde hejst flag da vi - i Poul Dandanell's bus - drog afsted i det skønne vejr.
Ganske vist var flagende hejst til ære for Valdemarsdagen, men alligevel.
Stemningen var munter og glad, og det var om aftenen svært at falde i søvn - af flere grunde, dels fordi vi havde det rart og hyggeligt, dels fordi vi kørte om natten.

Turen gik gennem Harzen og Nürnberg
Efter et par rast, første gang for at blive tvættet, næste gang for at spise morgenmad, kørte vi mod Salzburg, hvortil vi nåede ved middagstid, søndag.
Det var en stor oplevelse og kildrende fornemmelse at være passager i en af Østrigs største svævebaner ved Unterberg, hvor vi var oppe i 1860 meters højde.
Udsigten oppe fra Unterberg var pragtfuld, ja vidunderskøn.
Vi kunne naturligvis ikke la' være med at benytte os af chancen til, at slås med snebolde.

Næste mål var byen Kucht, hvor vi spiste og boede på hotel. Aftenen blev benyttet til en tur i byen.
Mandages udflugt til saltminerne i Hallein blev interessant, men sandelig også anstrengende for de af os, som ikke havde taget pengene med fra hotellet.
Sagen var den, at hr. Larsen kun havde betalt billetter for den halve tur, og da vi skulle ned fra bjerget, skulle der betales på ny. Resultatet blev - for elleve af os - at vi måtte trave ned.
At vi derved ikke havde fået set alt, var mere end Hr. Larsens kærlige hjerte kunne stå for, han talte med kontoret hvor billetterne var købt, og takket være hans forklaring af vore trængsler, kom vi op igen med svævebanen og ned gennem minegangene, alt sammen for kun en tier mere.
Dandanell kan mange ting: ikke blot være en dygtig og hyggelig chauffør, han kunne osse ha' mad parat til os efter de nævnte anstrengelser, og det kan nok være, at vi var sultne.
Bagefter var vi oplagt til nye oplevelser - og dem fik vi da vi, efter en køn køretur, kom til en gammel fæstning. Den viste sig, at indeholde adskillige overraskelser, f.eks. springvand, der var så "overraskende", at vi blev plaskvåde.
Det var sjovt og spændende.

Dagen derpå var beregnet til en gåtur i Saltzburg. Vi kaldte det for "paraply-dag", for regnen øsede ned, så vi foretrak mest, at kigge på varehusene indefra.
Hotellet var hyggeligt og hotelværten var alle tiders, tænk, han holdt afskedsfest for os.
Vi morede os herligt. Inden hjemrejsen begyndte, var vi på "Deutsche Museum".
Fyldt med indtryk, men trætte af megen traven rundt, kørte vi hjem til vort kønne land og til det kønne Jyderup1

med The Larsens til Østrig
Med The Larsens til Østrig fra Henrik Høj-Petersen
Rejsen til Østrig har været på Facebook juni 2013 og følgende kommentarer blev tilknyttet:
Bjarne Sørensen; Ja det var en stor oplevelse. Er siden hen blevet til talrige besøg i netop Østrig.
Marianne Fomsgård Hansen, sikke en fin historie, det vækker minder.